Niveau – beginner
Tijdsduur – 10 / 15 Min
Kosten – €11.89 euro zonder Arduino €35.84 euro met

Heb jij altijd al geluid of muziek willen toevoegen aan je Arduino projecten? Het is makkelijker dan je denkt!

In dit project laat ik je zien hoe je door middel van een buzzer een liedje afspeelt. We gaan de Arduino Vader Jacob laten spelen door de hertz van de buzzer aan te passen. Door het aanpassen van de frequentie kunnen we hogere en lagere tonen spelen.

De manier waarop een buzzer deze frequentie maakt is als volgt. Er zit een magneetje in de buzzer die door elektrische pulsen heen en weer gaat. Dit magneetje komt dan tegen een dun plaatje of velletje aan, dit vibreert dan op een bepaalde frequentie waardoor er geluid ontstaat.

Stap 1: Benodigdheden

1X Arduino UNO

1X breadboard

2X M/M jumper wires

1X Piezo buzzer

Stap 2: Bouwen en Bedraden

Het bedraden van dit projectje is vrij simpel.

I/O pin 9 gaat naar de plus van de buzzer, van de ground op de Arduino gaat er een kabel naar een van de zijdes van de weerstand en zorg dat de andere zijde van die weerstand zit aan de min van de buzzer vast.

Stap 3: Programmeren

Om de Buzzer Vader Jacob af te laten spelen maken we een eenvoudige code.

Je hoeft alleen pin 9 te definiëren en de tonen de juiste frequentie en ritme te geven.
Daarna zet je de frequentie waardes achter elkaar met een ritme van 120 bpm (beats per minute).

Als je dat gedaan hebt en je upload de code naar je Arduino speelt hij vader Jacob af. Het is ook mogelijk om met een buzzer andere liedjes af te spelen. Als je dat wilt hoef je alleen de noten en de frequentie ervan te veranderen.

//difinitie van de pin waar de buzzer zit
const int buzzer = 9;

//hier defineren we pin 9 als output
void setup(){
  pinMode(buzzer, OUTPUT);
}

//hier maken we ons liedje
void loop(){
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2349);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 0);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2349);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2794);
   delay(500);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(1000);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2794);
   delay(500);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(1000);
   tone(buzzer, 0);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(250);
   tone(buzzer, 3520);
   delay(250);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(250);
   tone(buzzer, 2794);
   delay(250);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(250);
   tone(buzzer, 3520);
   delay(250);
   tone(buzzer, 3136);
   delay(250);
   tone(buzzer, 2794);
   delay(250);
   tone(buzzer, 2637);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 0);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 1568);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(1000);
   tone(buzzer, 0);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(500);
   tone(buzzer, 1568);
   delay(500);
   tone(buzzer, 2093);
   delay(1000);
   tone(buzzer, 0);
}