Gratis verzending vanaf €74,95 NL (€99,95 BE/DE)

Voor 16:00 besteld = morgen in huis

Express voor 13:00 besteld = vanavond in huis*

14 dagen gratis terugsturen*


Land

In dit project laat je met een LDR lampjes aan of uit laten gaan, afhankelijk of er meer of minder licht schijnt.

Voor dit project gebruiken we een LDR. LDR is een afkorting voor light depending resistor. Wat betekent dat de weerstand afhankelijk is van de hoeveelheid licht erop schijnt. Hoe meer licht er op de LDR schijnt hoe lager de weerstand wordt.

We kunnen met de Arduino een waarde van de LDR uitlezen. In dit project hangen we verschillende waardes aan de LED lampjes. We doen dit op zo’n manier dat als er meer licht op schijnt er meer LED lampjes gaan branden. Dit doen we met if else logic gates en de analogread functie. In het programmeer gedeelte leg ik uit wat deze functies inhouden.

ammeren.

  • Niveau – Beginner 30% 30%
  • Tijdsduur – 10/15 Min 30% 30%
  • Kosten – €31,24 euro compleet 30% 30%

Stap 1: Benodigdheden

1X Arduino UNO

1X breadboard

15X Jumper wires

5X LED lampje

1X LDR

6X 220 ohm weerstand

Stap 2: Bouwen en Bedraden

Nu je alle onderdelen hebt verzameld kan je het project in elkaar gaan zetten. Het eerste wat je doet op het gebied van bedraden is de 5v van de Arduino op de plus aansluiten van het breadboard. Vervolgens sluit je de GND op de min van het breadboard aan. Daarna plaats je de LED lampjes in het breadboard. Het maakt niet uit welke kleur lampjes je gebruikt. De plus zijde van het LED lampje wordt gedefinieerd met de langste pin. Plaats hier een 220 ohm weerstand. Aan de andere zijde van de weerstand plaats je een jumper wire. Deze gaat naar de I/O pin van de Arduino. De linker LED gaat naar I/O pin 2, die daarnaast naar I/O pin 3 enzovoort. Verbind nu de min van het LED lampje (kortste pin) met de min van het breadboard Sluit vervolgens de LDR aan. Verbind een van de pinnen hiervan met de plus van het breadboard. Het maakt niet uit welke dit is want je kan een LDR namelijk niet verkeerd om aansluiten. Zodra je dat hebt gedaan pak je een weerstand en zorg je dat deze op de andere pin zit. Stop daarna een jumper wire in het breadboard op dezelfde plek als waar de weerstand zit. Zet deze in de A0 pin van de Arduino. Als laatste verbind je een jumper wire van de andere zijde van de weerstand naar de min van het breadboard.

Stap 3: Programmeren

 

Op het moment dat je alles goed hebt aangesloten kan je beginnen met programmeren.

De code voor dit project is vrij kort. In de code maken we gebruik van de analogread functie en if else logic gates.

We gebruiken de analogread functie om de waarde van de analoge pin af te lezen. Dit is de waarde van de LDR. Vervolgens gebruiken we de if else logic gates.
Op het moment dat de waarde overeenkomt (dus if is) gaat bij ons het lampje branden. Als de waarde niet overeenkomt (dus else is) brandt het lampje niet.

 

//hier zetten we alle componenten op een pin
int sensor = A0;
int led1 = 2;
int led2 = 3;
int led3 = 4;
int led4 = 5;
int led5 = 6;
int Value = 0;

void setup(){
  //hier zorgen we dat die pinnen een puls geven
  pinMode(led1, OUTPUT);
  pinMode(led2, OUTPUT);
  pinMode(led3, OUTPUT);
  pinMode(led4, OUTPUT);
  pinMode(led5, OUTPUT);
}

void loop(){
  //nu zorgen we ervoor dat hij A0 leest
  Value = analogRead(sensor);
  delay(100);
  //nu laten we het lampje aangaan 
  //als de waarde 110 of hoger is
  if(Value >= 110){
    digitalWrite(led1, HIGH);
  }else{
    //anders gaat hij uit
    digitalWrite(led1, LOW);
  }
  if(Value >= 125){
    digitalWrite(led2, HIGH);
  }else{
    digitalWrite(led2, LOW);
  }
  if(Value >= 140){
    digitalWrite(led3, HIGH);
  }else{
    digitalWrite(led3, LOW);
  }
  if(Value >= 155){
    digitalWrite(led4, HIGH);
  }else{
    digitalWrite(led4, LOW);
  }
  if(Value >= 170){
    digitalWrite(led5, HIGH);
  }else{
    digitalWrite(led5, LOW);
  }
}
De waardering van www.elektronicavoorjou.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 4782 reviews.