Gratis verzending vanaf €74,95 NL (€99,95 BE/DE)

Voor 16:00 besteld = morgen in huis

Express voor 13:00 besteld = vanavond in huis*

14 dagen gratis terugsturen*


Land

In dit project leer je hoe je een 5V DC 28YBJ-48 Stepper Motor aan stuurt met een ULN2003 Driver Board en een Arduino Uno. Aan het eind van dit project kan je zelf een stepper motor aansturen om later een machine, een robot of zelfs een 3D printer te maken. Dit Arduino project is relatief makkelijk en zeker te doen voor beginners. Het is een kort project dat ongeveer 15 minuten duurt en de benodigdheden kosten ongeveer €32,50.

  • Niveau – Beginner 25% 25%
  • Tijdsduur – 10/15Min 25% 25%
  • Kosten – €32,35 euro compleet 30% 30%

Stap 1: benodigdheden stepper motor project

Voor het stepper motor speed control project heb je niet veel nodig. Aan een Arduino Uno, een 5V DC 28YBJ-48 Stepper Motor met ULN2003 Driver Board en jumper wires van tien en twintig centimeter heb je voldoende. 

  • Arduino Uno Rev3

    Arduino Uno Rev3 – ATMEGA328

    23,95 /19,79 excl. btw
  • f/f dupont wire 40 stuks

    Premium Jumper Wires 40stuks 20cm F/F

    3,45 /2,85 excl. btw
  • Stepper motor met driver

    28YBJ-48 DC 5V Stepper Motor Met ULN2003 Driver

    3,94 /3,26 excl. btw
  • Jumper wires 10cm Female Female

    Premium Jumper Wires 40stuks 10cm F/F

    2,95 /2,44 excl. btw

Stap 2: stepper motor aansluiten op de Arduino Uno

Als je alle benodigdheden verzameld hebt kunnen we het project in elkaar gaan zetten. 

Om de stepper motor aan te sluiten op de Arduino, plug je de witte connector in op het driver bordje. De driver sluit je aan op de 5V & Ground pins van de Arduino Uno en pin 8 t/m 11. Op de fritzing hieronder zie je hoe je de driver aansluit. 

Stap 3: Arduino stepper motor code

Nu je klaar bent met het aansluiten van de bedrading kan je beginnen met het programmeren van de Arduino Uno.

Voor deze code moeten wij een library invoegen

Een Library of Include file bevatten vaak code welke vaak hergebruikt kan worden in andere Sketches. Vaak zijn libraries (bibliotheken) een verzameling samenhangende functies gericht op een bepaalde toepassing. Bijvoorbeeld om een strip met LEDjes aan te sturen, speciale wiskundige functies of bijvoorbeeld om een LCD schermpje aan te sturen.

Voor deze stepper motor is er ook een Library beschikbaar. Deze library komt standaard met de Arduino IDE meegeleverd. Om deze library aan de code toe te voegen kan je 2 dingen doen.

1: De code #include invoeren.
2: In de bovenste balk ga je naar schets –> Bibliotheek gebruiken –> Arduino Bibliotheken en selecteer Stepper. 
Met beide opties krijg je het zelfde resultaat.

De onderstaande code kan je kopiëren naar de Arduino IDE

#include <Stepper.h>

// Verander dit om het aantal stappen per omwenteling te passen
const int StappenPerOmwenteling = 100;

// Initialiseer de stepper-bibliotheek op pinnen 8 t/m 1
Stepper MijnStepper(StappenPerOmwenteling, 8, 9, 10, 11);
int StappenTeller = 0;
// aantal stappen dat de motor heeft genomen
void setup()
{
} void loop() {
// Lees sensorwaarde:
int sensorWaarde = analogRead(A0);
// Bereik 0 tot 100:
int motorSnelheid = map(sensorWaarde, 0, 1023, 0, 100);
// Zet de motor snelheid:
if (motorSnelheid > 0) { MijnStepper.setSpeed(motorSnelheid);
// stap 1/100 van een omwententeling:
MijnStepper.step(StappenPerOmwenteling / 100); }
}

 

Pas de code aan om de snelheid en de richting van de motor te bepalen!

De waardering van www.elektronicavoorjou.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 4964 reviews.