Webwinkel Keurmerk9,0/10 Gratis verzending vanaf €99,95 (NL & BE) Voor 16:00 besteld = Morgen in huis 14 dagen gratis terugsturen info@elektronicavoorjou.nl

Je herinnert het vast nog wel Pong! Het razend bekende spel uit de jaren 70.

Pong is een simpel spel waar je twee verticale plateaus hebt en een balletje. Het doel van het spel is om het balletje tegen de wand van je tegenstander aan te laten komen. Dit moet hij met zijn plateau proberen te voorkomen. Lukt hem dit niet krijg je een punt, het lijkt dus op een soort ping pong.

Tijdens dit project ga je leren hoe je je eigen versie ervan maakt dus lees snel verder. Het verschil bij deze variant is dat je met de tegenstander moet overspelen om een zo hoog mogelijke score te behalen. Als je hem dan per ongeluk mist dan begin je weer bij nul. Dus mis hem niet!

  • Niveau – beginner 40% 40%
  • Tijdsduur – 20/25 Min 30% 30%
  • Kosten – €60.78 euro compleet 37% 37%

Stap 1: Benodigheden

Stap 2: Bouwen en Bedraden

Het bedraden van de Raspberry Pi is simpel.

De HDMI kabel gaat in de HDMI poort van het beeldscherm en in die van de Raspberry Pi. Daarna gaat de voeding in de micro USB en het toetsenboord en de muis in de USB poorten.

Nu je alles hebt aangelsoten kan je beginnen met het programmeren van je eigen pong spelletje.

Stap 3: Programmeren

Nu je gaat beginnen met het programmeren van je pong project open je eerst de Thonny Python IDE.

Daar schrijf je dan de code in die hieronder staat en als je dat hebt opgeschreven dan sla je het project op. Zorg dat je dat doet met een naam die je makkelijke weer kan vinden want: “je wil je code toch niet kwijtraken!”

Nu je code af is kan je hem open en kan je pong gaan spelen, wat is jouw highscore?

import pygame, sys from pygame.locals import * fps = 200 WINDOWWIDTH = 1200 WINDOWHEIGTH = 800 LINETHICKNESS = 10 PADDLESIZE = 50 PADDLEOFFSET = 20 BLACK = (0, 0, 0) WHITE = (255, 255, 255) #hier tekenen we het speelgebied def drawArena(): DISPLAYSURF.fill((0, 0, 0)) pygame.draw.rect(DISPLAYSURF, WHITE,((0,0),(WINDOWWIDTH,WINDOWHEIGTH)),LINETHICKNESS*2) #hier tekenen we de plateaus def drawPaddle(paddle): if paddle.bottom > WINDOWHEIGTH – LINETHICKNESS: paddle.bottom = WINDOWHEIGTH – LINETHICKNESS elif paddle.top < LINETHICKNESS: paddle.top = LINETHICKNESS pygame.draw.rect(DISPLAYSURF, WHITE, paddle) #hier tekenen we de ball def drawBall(ball): pygame.draw.rect(DISPLAYSURF, WHITE, paddle) #hier laten we de ball bewegen def moveBall(ball, ballDirX, ballDirY): ball.x += ballDirX ball.y += ballDirY return ball #hier kijken we of de ball een wand raakt def checkEdgeCollision(ball, ballDirX, ballDirY): if ball.top == (LINETHICKNESS) or ball.bottom == (WINDOWHEIGTH – LINETHICKNESS): ballDirY = ballDirY * -1 if ball.left == (LINETHICKNESS) or ball.right == (WINDOWWIDTH – LINETHICKNESS): ballDirX = ballDirX * -1 return ballDirX, ballDirY #hier kijken we of de ball een plateau raakt def checkHitBall(ball, paddle1, paddle2, ballDirX): if ballDirX == -1 and paddle1.right == ball.left and paddle1.top < ball.top and paddle1.bottom > ball.bottom: return -1 elif ballDirX == 1 and paddle2.left == ball.right and paddle2.top < ball.top and paddle2.bottom > ball.bottom: return -1 else: return 1 #hier kijken we of ons plateau de ball raakt of dat hij hem mist def checkPointScored(paddle1, ball, score, ballDirX): if ball.left == LINETHICKNESS: return 0 elif ballDirX == -1 and paddle1.rigth == ball.left and paddle1.top < ball.top and paddle1.bootom > ball.bottom: score += 1 return score else: return score #hier maken we de AI def artificialIntelligence(ball, ballDirX, paddle2): if ballDirX == -1: if paddle2.centery < (WINDOWHEIGTH/2): paddle2.y += 1 elif paddle2.centery > (WINDOWHEIGTH/2): paddle2.y -= 1 elif ballDirX == 1: if paddle2.centery < ball.centery: paddle2.y += 1 else: paddle2.y -= 1 return paddle2 #hier zorgen we dat het programma de score op het beeld laat zien def displayScore(score): resultsurf = BASICFONT.render(‘Score= %s’ %(score), True, White) resultRect = resultSurf.get_rect() resultRect.topleft = (WINDOWWODTH – 150, 25) DISPLAYSURF.blit(resultSurf, resultRect) #hier zetten we alles in elkaar def main(): pygame.init() global DISPLAYSURF global BASICFONT, BASICFONTSIZE BASICFONTSIZE = 20 BASICFONT = pygame.font.Font(‘freesansbold.ttf’, BASICFONTSIZE) FPSCLOCK = pygame.time.Clock() DISPLAYSURF = pygame.display.set_mode((WINDOWWIDTH, WINDOWHEIGTH)) pygame.display.set_caption(‘pong’) ballX = WINDOWWIDTH/2 – LINETHICKNESS/2 ballY = WINDOWHEIGTH/2 – LINETHICKNESS/2 playerOnePosition = (WINDOWHEIGTH – PADDLESIZE) /2 playerTwoPosition = (WINDOWHEIGTH – PADDLESIZE) /2 score = 0 ballDirX = -1 ballDirY = -1 paddle1 = pygame.Rect(PADDLEOFFSET, playerOnePosition, LINETHICKNESS, PADDLESIZE) paddle2 = pygame.Rect(WINDOWWIDTH – PADDLEOFFSET – LINETHICKNESS, playerTwoPosition, LINETHICKNESS, PADDLESIZE) ball = pygame.Rect(ballX, ballY, LINETHICKNESS, LINETHICKNESS) aaaa drawArena() drawPaddle(paddle1) drawPaddle(paddle2) drawBall(ball) pygame.mouse.set_visible(0) #hier zorgen we ervoor dat jouw plateau de muis volgt while True: for event in pygame.event.get(): if event.type == QUIT: pygame.quit() sys.exit() elif event.type == MOUSEMOTION: mousex, mousey = event.pos paddle1.y = mousey drawArena() drawPaddle(paddle1) drawPaddle(paddle2) drawBall(ball) ball = moveBall(ball, ballDirX, ballDirY) ballDirX, ballDirY = checkEdgeCollision(ball, ballDirX, ballDirY) score = checkPointScored(paddle1, ball, score, ballDirX) ballDirX = ballDirX * checkHitBall(ball, paddle1, paddle2, ballDirX) paddle2 = artificialIntelligence (ball, ballDirX, paddle2) displayScore(score) pygame.display.update() FPSCLOCK.tick(FPS) if __name__==’__main__’: main()

Onze klanten service

We staan voor je klaar per telefoon,  chat en via mail.

Terugsturen is gratis

Niet tevreden met je bestelling? Bij ons kan je kosteloos retourneren

Vraag offerte aan

Grotere oplage? Vraag gemakkelijk een offerte aan.

Fokkerstraat 12
3833LD, Leusden
Tel: 033 - 200 3116
Email: info@elektronicavoorjou.nl

OVERIG

Educatie
Projecten
Partner links
Vacatures

SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
En ontvang 5% korting op je volgende bestelling!

LIKE ONS OP FACEBOOK

© Copyright 2018 - 2019 | All Rights Reserved | Sitemap | Elektronica voor jou