5078+ beoordelingen
Bestel voor 16:00 voor dezelfde dag verzending
14 dagen retour
NL
Particulier
Zakelijk
In dit simpele project leer je hoe jij Pong kan namaken in Scratch.
Wat is Pong?
In het spel Pong heb je een bal die naar beneden valt. De bal mag niet vallen tot de bodem van het scherm. De bal houd je omhoog door met je muis het plateau te bewegen. Als de bal deze aanraakt, stuitert deze weer omhoog. Het doel is het om de bal zo lang mogelijk hoog te houden.
Wat is Scratch?
Scratch is een programmeer programma op je Raspberry Pi. In dit programma werk je met functieblokken. Dit houd in dat je de programmeer tekst niet zelf schrijft. De blokken met de functies zijn al voor je gemaakt. Deze blokken zet je zelf in een schema. Als je de Raspbian software op je Raspberry Pi hebt gedownload staat Scratch als het goed is automatisch op je Pi. Als dat niet zo is moet je deze downloaden.
Ik programmeer in Scratch op de Raspberry Pi 4 met 4GB. Je kunt ook programmeren op de Raspberry Pi 3B+. Ook kun je met de Pi 4 de 1 GB of 2 GB gebruiken.
Programmeer je in Scratch 2.0? Dan kun je nog steeds deze tutorial volgen. Houd er wel rekening mee dat bepaalde functies op een andere plek kunnen staan Ook kunnen de plaatjes er anders uitzien dan op jouw scherm. Je kunt deze tutorial volgen omdat de code hetzelfde is.
Taal veranderen.
Waarschijnlijk staat jouw programma in het Engels. Om de stappen goed te volgen is het verstandig als je de taal verandert in je programma. Je kunt de taal veranderen door op de “wereldbol” links boven je scherm te klikken. Dit icoon is de vinden naast het logo van Scratch. Selecteer Nederlands.
Aan de zijkant van de Raspberry Pi 4B zitten twee Micro HDMI poorten. Plaats de Micro HDMI kabel in de linker poort, en het HDMI uiteinde in een monitor of beeldscherm.
Sluit een toetsenbord & muis aan op de USB poorten en plaats als laatste de voedingskabel in de USB-C poort.
Je set-up is nu klaar om te worden opgestart.
Als de de Raspberry Pi nu opstart krijg je op je monitor een desktop te zien. Bij de eerste keer opstarten moet je deze nog even instellen, maar dat wordt stap voor stap uitgelegd.
Eerst gaan we de bal uitzoeken. Naast de tekst: Nieuwe Sprite: zie je een hoofdje. Klik daar op. Nu zie je allemaal standaard Sprites (karakters). Als het goed is, zie je redelijk bovenaan de bal icoon staan, selecteer deze. Je kunt ook zelf een bal tekenen. Klik dan op de kwast. Als je wat heb uitgekozen druk dan op OK (Figuur 1). Het standard karakter kun je verwijderen door op het icoon te klikken met je rechtermuisknop. Klik vervolgens op verwijderen.
Figuur 1
Nu gaan we beginnen met de code voor de bal. De bal moet in het spel vallen en stuiteren tegen de rand.
Figuur 2
Nu gaan we het plateau uitzoeken, weer geld dat je dit zelf kunt maken, maar je kunt het ook uitzoeken. Zoek op dezelfde manier het plateau op als de ball. Het plateau zit waarschijnlijk meer naar onderen (Figuur 3).
Figuur 3
Nu gaan we de code maken voor het plateau.
Figuur 4
Nu gaan we verder met de code van de Bal.
Figuur 5
Nu gaan we een achtergrond toevoegen.
Figuur 6
Dan gaan we terug naar de code van de bal.
Figuur 7
Nu heb jij een eigen pong spel gemaakt. Vond je dit een leuk spel om te maken? Je kunt het ook nog uitbreiden! Voeg geluid toe elke keer dat de bal stuitert. Laat de bal van kleur veranderen. Of houd de score bij. Je kunt dit spel helemaal aanpassen naar je eigen wensen. Veel plezier!